Stage is begonnen! - Reisverslag uit Klein Curaçao, Curaçao van Karen Dieker - WaarBenJij.nu Stage is begonnen! - Reisverslag uit Klein Curaçao, Curaçao van Karen Dieker - WaarBenJij.nu

Stage is begonnen!

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

13 Februari 2017 | Curaçao, Klein Curaçao

Bon tardi!

De eerste week is heerlijk ontspannen geweest! Vele mooie strandjes op Westpunt gezocht en hier heerlijk bijgebruind! Een dag als one of the guys meegegaan de verschillende mooie stranden af. Eerst naar Playa Grandi waar ik verschillende schildpadden heb gezien tijdens het snorkelen. Vervolgens waren we een stukje verder naar Playa Forti gereden. Hier ben ik met nog 2 anderen van een rots van 14 meter gesprongen. Dat was hoog, maar natuurlijk erg gaaf! Vervolgens zijn we nog langs Playa Lagun gegaan en naar een verlaten resort. Dit resort staat al een aantal jaren leeg maar heeft een ontzettend mooi uitzicht op zee en dat was toch wel indrukwekkend om te zien. Na al het genieten en plezier maken was het maandag dan toch echt zo ver om aan de slag te gaan!

Op maandag mochten we om 8.00u beginnen dat viel nog mee! De rest van de dagen begonnen we om half 7 al. De stage was erg wennen op het begin! Alles ging heel ontspannen op z'n ''antilliaans'' terwijl we de hectiek in Nederland gewend zijn. We staan nu nog op de verpleegafdeling om even te proeven van de cultuur en de omgang. Over 3 weken gaan we door naar het hospice.
Op de verpleegafdeling zijn hele lieve cliënten! Het is best verbazingwekkend hoe goed zij Nederlands spreken. Ze praten vanaf het begin al meteen Nederlands tegen ons terwijl wij juist Papiaments proberen te spreken. Ze helpen ons dan ook veel met woordjes uit het Papiaments zodat we ook met andere cliënten die niet Nederlands spreken wel een praatje kunnen maken.
Wat me opviel en ik ook erg leuk vond was dat we iedere ochtend na de overdracht met het personeel van de vroege dienst alle kamers afgaan om de cliënten goedemorgen (bon dia) te wensen!
In de ochtend zijn er vaak activiteiten waar wij ook zoveel mogelijk aan deel proberen te nemen (voor zover de taal het toelaat). Zo hebben we al een keer een soort bingo gespeeld, maar dan met kaarten. De cliënten spelen dan met 25 centjes (gulden) voor de winst. Jeffrey en ik mochten dan de kaarten opnoemen. De collega's en cliënten vonden het natuurlijk erg grappig hoe gebrekkig Papiaments wij de kaarten wilde opnoemen, maar dat maakte de sfeer ook wat leuker! Ook collega's wilde ons meer woordjes leren en dat vonden wij alleen maar prettig!

Na de eerste week zijn we het weekend op klein Curaçao gaan overnachten. Klein Curaçao is een onbewoond eiland waar overdag veel toeristen met boten naartoe gaan. Maar 's avonds, is er niemand.... Dus wij met een groep van 9 studenten allemaal van ons appartement, met de boot daarnaartoe! Toen we aankwamen waren we samen met nog 2 andere Nederlanders de enige op het eiland. We hebben snel hout bij elkaar gesprokkeld voor de warmte en hebben ons een beetje thuisgemaakt in ons hutje (palapa). We hebben samen met de 2 gidsen van de boot heerlijk gebarbecued en zijn op tijd gaan slapen. Iedereen was moe van de boottocht en zodra we daar aankwamen, kwam er een soort rust over je heen. Echt ontspannen. Het slapen daarentegen was niet zo lekker.. Ik lag op een handdoek in een lange broek en een vest maar het was nog best koud! Het zand waaide ook steeds in mijn gezicht, dat was ook niet zo prettig. Maar ach, luxe verwacht je ook niet op een onbewoond eiland. Na dit heerlijke weekend hebben Jeffrey en ik zondags typisch Curaçaos gegeten bij Pop's place aan het strand. Ik had karni stoba (Gestoofd vlees) en ook dat was ontzettend lekker! Op zondag zitten ook veel Curaçaoënaren op het strand te bbq-en met hun familie, dus we zaten echt tussen de locals.
En toen, weer optijd naar bed want het was zo weer maandag!

Vandaag (maandag) hebben we op de afdeling een jump-in gehad. De prins en adjudant en de kongingen (reina's) van de carnaval van Banda Abou kwamen een stukje opvoeren. Later kwam ook nog de koning van de Tumba (een Curaçaose muziek- en dansstijl) optreden. Al het personeel en verschillende cliënten die kunnen lopen gingen dansen! Wat was dat gaaf om te zien! De muziek speelt hier een grote rol en wat kunnen die mensen dansen zeg!
Daarnaast is carnaval ook erg belangrijk hier! Aankomend weekend is het kindercarnaval en de week erop carnaval voor de volwassenen. Hier komen grote optochten bij wat erg vet schijnt te zijn! Wij gaan zeker kijken!

Ayo!

• 14 Februari 2017 - 08:59

Marian Janssen:

Heel veel succes Karen, en vooral geniet van deze ervaring.
    Groetjes Marian

• 14 Februari 2017 - 09:54

Rob Dieker:

Mooie ervaringen en avonturen Karen,
    Zo ver weg en lijkt toch dichtbij :-)
    Heel veel Groetjes vanuit Bels

Rob en Roadie :-)

• 14 Februari 2017 - 11:06

Hans Engelen:

Lieve Karen wat een mooi verslag heb je nu gedaan ik vind het geweldig dat het allemaal zo goed gegaan is en je al veel gezien hebt,genieten meid de kans van je leven is dit buiten je werk om natuurlijk en jij word daar ook heel snel opgenomen bij al de mensen waarmee jij contacten hebt dat weet ik heel zeker, en je bent niet alleen dat scheelt heel veel als ik jou straks na een half jaar nog maar terug kan ?? dat je geen grote hanglippen krijgt?? je moet niet steeds dit doen vam pffffffffffffffffff wat is het heeet want daar krijg je grote lippen van hahaha , lieve Karen met al je werk (Stage) toch tijd maken en krijgen om te genieten. en weer heel gauw weer iets van je horen en dan ook met foto,s als dat gaat.

Heel veel groetjes en liefs van Ons hier tot heel snel weer wat horen.

Hans en Liesbeth.xxxxxx

• 14 Februari 2017 - 19:05

Sjaan:

Hoi Karen

wat leuk allemaal, fijn dat het goed gaat.
    groetjes